maandag 6 februari 2017

Een jaar na het stoppen van de kuur: Puistjes zoals iedereen ze wel eens heeft

Hoi allemaal! Inmiddels is het alweer een jaar geleden dat ik ben gestopt  met de kuur. Mijn vorig bericht was niet zo positief, maar dat was meer omdat ik wat teleurgesteld was. Ik had vetbultjes overal op mijn gezicht, maar inmiddels zijn die al lang weggetrokken.

Geen gladde huid, maar geen ontstekingen meer
Mijn huid is wel weer vettig zoals hij hiervoor ook was, en dat brengt af en toe wat oneffenheden mee. Daarmee bedoel ik vooral dat mijn huid niet helemaal glad, maar wie heeft dat wel? Af en toe heb ik wat bultjes, maar deze zijn dan niet rood zoals puistjes. Je ziet ze dus alleen van heel dichtbij. Helemaal niet erg dus :)

Af en toe een puistje zoals iedereen ze heeft
Af en toe komt er wel een puistje maar deze is dan na een dag of een paar dagen weer verdwenen. Geen flinke ontstekingen meer.
(Bijna) iedereen heeft wel eens puistjes, dus ik ben helemaal tevreden met het resultaat van de medicijnen! Dat ene puistje wat ik nu 1x in de week heb is dus helemaal niet erg vergeleken met rond de 10 puistjes die ik voor de medicatie dagelijks had.
De onderstaande foto's laten zien hoe mijn huid er nu uit ziet zonder make-up.

Ik kan het eindelijk achter me laten :) 
Ik ga voortaan zonder make up de deur uit, alleen tijdens uitgaan/een feestje draag ik het nog op mijn huid om wat littekentjes weg te werken. Hier ben ik zo blij mee! Eindelijk geen onzekerheid meer of iemand mijn puistjes door mijn make up heen zou zien of dat er spontaan een flinke puist tevoorschijn komt tijdens een dagje weg.
Hopelijk heb ik jullie hiermee kunnen helpen, als jullie vragen hebben dan stel ze in de comments en ik reageer binnen een paar dagen terug onder je comment. :)

Geen gladde huid, maar geen rode ontstekingen meer


6 opmerkingen:

  1. Hoe zit het verder met je slijmvlies? Is dit ooit nog hersteld of heb je hier nog steeds last van? (zie ook je laatste post van september 2016).
    Zijn er nog andere bijwerkingen waar je nog steeds last van hebt?

    Hoe is het nu met je huid? Zijn de puistjes nog steeds weggebleven?

    Ik heb inmiddels de eerste maand van mijn kuur ontvangen en ga vandaag beginnen ermee. Heb begrepen dat dit nog een zeer lage dosis is die geleidelijk opgevoerd kan worden. Ik heb ook crème gekregen van de apotheek om te proberen voor de droge huid & uiteraard ook lippenbalsem aangeschaft.

    Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee kan houden?

    Groetjes,
    Steph

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Steph,

      Qua bijwerkingen is de enige bijwerking dat mij neus veel droge korstjes heeft, ook zit er af en toe een klein scheurtje bij 1 neusgat wat regelmatig terug komt. Ik smeer er dan altijd vaseline op. Vaak moet ik ook mijn neus snuiten om wat (droge) snotjes weg te snuiten. Dit is eigenlijk altijd gebleven. Mijn zusje, die de kuur inmiddels ook heeft gehad, heeft er ook last van. Verder heeft zij ook geen andere bijwerkingen waar ze nog last van heeft.

      Met mijn huid is het goed. Af en toe een puistje, het is niet dat dit voor altijd weg is gebleven. Maar ZO veel beter dan eerst. Iedereen heeft wel eens een puistje denk ik dan maar. Maar als dat alles is :)

      Ik geloof dat ik alles op dit blog heb gezegd over eventuele dingen waar je rekening mee kan houden tijdens de kuur. Vooral goed je huid vochtig houden en je lippen vet, om uitgescheurde mondhoeken te voorkomen. Ook zullen wondjes op je huid waarschijnlijk niet zo snel genezen dus houdt daar rekening mee.

      Ik hoop voor je dat de kuur het gewenste effect geeft :) Als je nog vragen hebt dan laat het me weten!

      Groetjes, Marion

      Verwijderen
  2. Hoi Marion,

    Bedankt voor je snelle antwoord!

    Ik heb nog een paar vraagjes inderdaad:
    Mijn dermatoloog raadde aan om misschien oogdruppels (voor de droge ogen eventueel) en ook neusspray met enkel zoutoplossing te gebruiken die ook voor baby's geschikt is voor de droge neus omdat deze spray wel langdurig gebruikt mag worden en het zou moeten helpen om de neus gehydrateerd te houden..

    Heb je dit zelf ook geprobeerd of mocht dat niet baten?

    Verder nog: er werd gewaarschuwd over dat je wellicht depressief kan worden van het middel. Heb je hier zelf iets van ervaren als je terugdenkt of heb je hier niks van gemerkt tijdens het gebruik van het medicijn?

    Inmiddels heb ik nu de afgelopen 2 dagen 1 pil ingenomen van 20mg. Ik merk tot nu toe nog niks concreets van bijwerkingen.

    Groetjes, Steph

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel slim om zo'n neusspray aan te schaffen! Ik zou ook zeker niet een agressieve neusspray gebruiken en in de gaten houden dat zodra je slijmvlies in je neus wat droog voelt, je deze goed verzorgd met bijvoorbeeld een vette zalf. Ook is een oogdruppel slim. Ik had ook iets wat drogere ogen maar hier verder geen last van, maar heb van een aantal gevallen gehoord dat ze echt ontstoken ogen kregen. Ik heb dit zelf niet gebruikt.

      Ikzelf ben niet depressief van het medicijn geworden. Denk dat dit ook bij maar weinig gevallen voor komt. Toch zou ik het wel in de gaten houden..

      Mijn dosis was 1x 20 mg (ik geloof in de ochtend) en 1x 10 mg (in de avond). Ik nam dus iets meer in dan jij nu doet. De eerste week zal je niets merken maar in de 3e week zul je gaan merken dat je (hoofd)huid wat droger aan gaat voelen en je misschien ook wat meer schilfers in je haar zult krijgen.
      Pas na een paar maanden zag ik dat mijn puistjes afnamen, daarvoor had ik juist een uitbarsting van puistjes. Maar dat heb je misschien al gelezen in mijn blog :)

      Ik hoop dat ik je hier weer verder mee heb kunnen helpen!

      Groetjes Marion

      Verwijderen
  3. Jazeker dat helpt enorm. Ik zag er namelijk heel erg tegenop vanwege de eventuele bijwerkingen maar ik ben nu 29 en heb nog steeds acne op mn kaaklijn, mek, rug etc. Mijn voorhoofd enzo dan niet meer sinds ik hiervoor al een antibiotica kuur ervoor heb gehad maar toen kwam het weer terug op mijn rug en nek enzo. Toen durfde ik eigenlijk nog steeds niet roaccutane te gaan gebruiken totdat ik een avondje naar de bioscoop ging en ze mij om mijn ID kaart vroegen voor een film die voor 16 jaar en ouder was. Die had ik toevallig in de auto gelaten en pas na veel discussie lieten ze mij doorgaan.

    En ik weet zeker dat het was omdat ik puistjes heb plus dat ik geen make up draag omdat de rest van mijn gezelschap wel gewoon door mocht. Dus ja op mijn 29e heb ik er ook wel genoeg van gehad dat ik nu wel wil dat het over is dus toch maar roaccutane :P

    Dus ik ben blij dat ik deze blog heb gevonden want dat is wel een geruststelling
    Groetjes, Steph

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aah super vervelend zo'n confrontatie. Ik dacht ook dat het met mijn leeftijd wel voorbij ging, maar als je het hebt kom je er gewoon niet zomaar vanaf. Gelukkig bestaat er zoiets als dit medicijn. Je kunt straks gewoon de deur uit zonder na te denken over of je gezicht er na een paar uurtjes nog rustig uit ziet of eventueel make up mee te nemen. Zo fijn!

      Verwijderen