donderdag 10 september 2015

Van het begin tot 1 maand verder

Hoi allemaal! Ik ben deze blog begonnen zodat ik met jullie mijn ervaringen met het medicijn Roaccutane / Isotretinoïne kan delen. Ik heb zelf ook naar reviews gezocht voordat ik er mee begon. Ik hoop dat ik via een blog mensen kan helpen en informeren over het medicijngebruik. De twee verschillende medicijnnamen zijn trouwens hetzelfde medicijn: Roaccutane is een merknaam, de werkende stof is Isotretinoïne. Om die verwarring alvast de wereld uit te halen :).

Ik ben een meid van 23 jaar en heb al vanaf mijn pubertijd puistjes. Geen acne (dat heel mijn gezicht vol staat) maar overal op mijn gezicht zijn wel pukkeltjes/littekens van oude puistjes te vinden. Ik dacht dat dit na mijn 20e wel voorbij zou gaan maar ik heb ze nog steeds volop. 
Elke keer moest ik zorgen dat ik make-up op of bij had en ik maakte me zorgen dat tijdens een dagje weg of zelfs tijdens een avondje uit een wit kopje op de pukkel zou ontstaan. Wat wel eens het geval was.. Ik voelde me er erg ongemakkelijk bij en irriteerde me er ook aan. Waarom heb ik ze nog steeds?? 
Voordat ik begon met het medicijn

Ik ben hiermee naar de dokter gegaan, hij heeft me het medicijn Isotretinoïne voorgeschreven. Het is een zwaar medicijn, dus de dokter geeft het niet zomaar. Je moet wel echt veel last van puistjes hebben. 
Hier ben ik half augustus mee begonnen. Het medicijn neemt wat bijwerkingen met zich mee. Gelukkig heeft niet iedereen last van de heftigere bijwerkingen. Dit zijn de bijwerkingen waar ik tot nu toe last van heb:
Ik heb erg droge lippen gekregen. Dit is ook bijwerking nummer 1. Inmiddels, 3 weken verder, heb ik er uitgescheurde mondhoeken bij gekregen. Erg vervelend, maar dat trekt weg. Ik probeer ze nu zoveel mogelijk vet te houden. 
Mijn hoofdhuid is erg droog. Als ik met mijn nagel even tussen mijn haren over mijn hoofdhuid ga blijven er gelijk een hoop huidschilfers achter hangen. Niet erg fris, maar gelukkig zie je het bij mij niet heel erg goed in mijn haar. Wat dan wel weer erg gunstig voor mij is, is dat ik geen vette haren meer heb. Eerst kon ik ze wel bijna elke dag wassen, nu hoeft dat een hele week niet meer. Na een week heb ik nog amper vet haar. Wat mij betreft mag deze bijwerking wel blijven, haha ;).
Mijn hele huid is droger dan normaal. Als ik nu even krab op bijvoorbeeld mijn arm, blijft er gelijk een witte streep achter van de huidschilfertjes. Ik smeer me nu dus goed in met bodylotion. 
Ook ben ik verkouden geworden, en moet ik mijn neus veel snuiten. Ik merk dat elke keer als ik mijn neus snuit, er bloed bij zit. Ik denk dat de slijmvliezen in mijn neus ook erg gevoelig zijn door het gebruik van de medicatie.

We zijn nu bijna een maand verder en dit zijn de bijwerkingen die ik tot nu toe ervaar. Wat betreft mijn puistjes: Ik krijg ze nog wel, maar wel een stuk minder dan eerst. Af en toe is er een heel klein puistje te vinden. 
Wanneer ik veranderingen merk, laat ik dit weten op mijn blog. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten